DRAŽŠÍ OBĚDY

Ceny obědů rostou, v českých restauracích za ně hosté zaplatí v průměru přes 130 Kč

DRAŽŠÍ OBĚDY
Ceny obědů rostou, v českých restauracích za ně hosté zaplatí v průměru přes 130 Kč

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zatímco při koronakrizi byly české restaurace nuceně zavřené a hospodští nabízeli jídlo přes okénko dokonce se slevou, po odvolání většiny epidemiologických opatření se karta obrátila. A restaurace začaly polední menu zdražovat. Průměrná útrata za oběd letos v červnu činila 134,40 koruny, což je o 4,50 koruny více než v únoru.

Meziročně jde o desetiprocentní zvýšení. Uvedli to zástupci společnosti Edenred, která provozuje stravenkové karty Ticket Restaurant. Počty návštěv pohostinství se ale ještě podle nich nedostaly na úroveň před koronavirovou krizí, v červnu se šlo naobědvat o 18 procent méně lidí než před rokem. Ztráty restaurací budou kvůli chorobě činit kolem 25 miliard korun.

Nejvíce za obědy platí lidé v Praze, průměrná útrata poprvé převýšila 150 korun. „Za méně než 130 korun pak lidé obědvají již jen v šesti tuzemských krajských městech. Ještě před rokem to přitom bylo v celé zemi s výjimkou hlavního města,“ dodala společnost.

Důvodem růstu jsou hlavně vyšší ceny jídel, restaurace promítají do cen rostoucí náklady na suroviny, jako jsou třeba zelenina, ovoce, mouka nebo maso. Část restaurací se pak může snažit dohnat koronavirové ztráty. „Posledním z důvodů růstu útrat pak je, že lidé sice zatím chodí do restaurací méně často, ale když už na oběd zajdou tak si více dopřávají a také dávají vyšší spropitné, aby restauratéry podpořili,“ dodal šéf marketingu a inovací Edenredu Jakub Ryba.

Stravenkové společnosti se letos snažily po znovuotevření restaurací povzbudit trh, nabízely mimo jiné obědy zdarma. Nyní se snaží povzbudit hospody také například nápojářské společnosti, PepsiCo poslaly na pomoc podnikům food trucky. Podle firmy veškerý zisk vzniklý prodejem nápojů či jídla plynoucí z těchto aktivit půjde přímo majitelům podniků.

 

,

16. července 2020