LIDÉ SE MÁSLEM ZÁSOBUJÍ NA VÁNOCE

Máslová hysterie. Cena za kostku roste, nahoru ji žene i skupování

LIDÉ SE MÁSLEM ZÁSOBUJÍ NA VÁNOCE
Máslová hysterie. Cena za kostku roste, nahoru ji žene i skupování

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V České republice zavládla „máslová hysterie“, protože cena za kostku másla je na svém historickém maximu. Na vině je přitom několik faktorů od nedostatku mléčného tuku, přes renesanci másla, po vyšší cenu za mléko. Cenu ale můžou uměle zvyšovat i zákazníci, kteří začali máslo ve velkém skupovat.

„Pokud budou ještě více novináři šířit paniku kolem másla, tak to možná bude 80 korun za kostku. Myslím to v nadsázce, ale rozšířila se tu hysterie, že máslo není. Ono teď skutečně není, protože je v různých mražácích, jelikož jej lidé ve velkém skoupili po deseti, dvaceti kostkách,“ uvedl pro server Echo24 předseda Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček. Na začátku týdne totiž šéf jihočeské Madety Milan Teplý řekl, že máslo by mohlo stát až 70 korun.

Lidé v posledních dnech začali máslo kupovat ve velkém „Zaznamenali jsme nárůst zhruba 20 procent. Což je hodně, když si uvědomíte, že ceny jdou nahoru. Zákazníci se zásobují a taky se samozřejmě s podzimem začíná více péct,“ uvedla pro server Echo24 Michala Gregorová z Rohlik.cz.

V předvánočním období se totiž při pečení cukroví tradičně spotřebuje této suroviny daleko více než ve zbytku roku. Proto bude nyní cena másla růst. „Koncem září začne předvánoční sezóna, což je doba, kdy se cena másla každoročně automaticky zvyšuje. Nezpůsobují to jen běžní spotřebitelé, ale také pekárny, které pečou cukroví nebo vánočky a mají větší spotřebu,“ vysvětlil Kopáček.

Máslo láme rekordy

Podle Kopáčka se průměrná cena másla na 70 korun za kostku nevyšplhá. Některé značky v některých obchodech by ale podle něj takto drahé před Vánoci být mohly. Cenový boom by měl trvat asi do poloviny prosince a pak by se snad mohla cena vracet do normálu. „Nikdy by ale nemělaspadnout pod nějakých 40 až 43 korun za kostku, protože to je normální cena, která by se za máslo měla platit při normální ceně mléka, pokud není trh pokřiven jako právě nyní. To je třeba si uvědomit,“ řekl.

máslo nad zlato - Ilustrační foto: Echo24

Cena másla se letos dostala na své historické maximum. „V srpnu jsme zaznamenali dosud nejvyšší cenu másla. Dostala se na 209 korun za kilo. Poprvé překročila spotřebitelská cena másla 200korunovou hranici v červenci,“ uvedla pro deník Echo24 předsedkyně Českého statistického úřadu Iva Ritschelová.

Přitom na začátku tisíciletí podle ní Češi za kilo másla zaplatili v průměru 90 korun. „V letech 2001 až 2009 se cena másla pohybovala na úrovni 105 korun, v roce 2010 se zvýšila na 120 korun a v letech 2011 až 2016 činila v průměru 150 korun,“ dodala Ritschelová. Průměrná cena másla v letošním roce se přitom dostala „zatím“ na 182 korun za kilo.

Tučné výrobky chutnají

Důvodů, proč je máslo letos extrémně drahé, je přitom hned několik. Jedním z faktorů je narovnání ceny mléka, ta meziročně vzrostla o 41 procent. Zároveň je přitom mléka méně a především je méně tučné. „Tučnost mléka klesla o 0,02 procenta, což sice nevypadá významně, ale i takto malý pokles způsobuje, že poptávka po tuku je vyšší než nabídka,“ vysvětlil Kopáček. Dodal také, že lidé všeobecně konzumují více tučných mléčných výrobků, což má dopad na celkovou tukovou bilanci. Podle něj přitom máslo zažívá renesanci. „Vědci najednou přišli na to, že máslo neškodí,“ dodal.

Celkově je také vyšší poptávka po tučných výrobcích. Oproti loňsku se vyrobilo o 3,3 procenta více sýrů, o 8,2 procenta více tvarohů, o 3,4 procenta více konzumních smetan, o 1,5 procenta více pomazánkového másla a o 11,5 procenta více sušeného plnotučného mléka.

Lidé přitom vzali za vděk i zahraničními másly. „Jiná než česká másla prakticky neprodáváme, tvoří dlouhodobě přes 90 procent našich prodejů. Nicméně v posledních týdnech, kdy je máslo za rozumnou cenu špatně dostupné, jsme zkusili zákazníkům nabídnout kvalitní finské máslo – a akce měla obrovský ohlas,“ dodala Gregorová.