ÚSTECKÁ DÁLNICE

Vhůru rychleji do Drážďan. Zbývající úsek D8 otevře 17. prosince

ÚSTECKÁ DÁLNICE
Vhůru rychleji do Drážďan. Zbývající úsek D8 otevře 17. prosince

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zbývající dvanáctikilometrový úsek dálnice D8 se může v sobotu večer otevřít. Ministerstvo dopravy dnes povolilo předčasné užívání části dálnice od Lovosic do Řehlovic. Uvedl to mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Dálnice dlouhá 92 kilometrů, která spojuje Prahu přes Ústí nad Labem směrem do Drážďan, se stavěla víc než 32 let.

Ministerstvo dopravy povolilo zprovoznění dálnice na základě souhlasných stanovisek všech dotčených orgánů. „Podkladem pro povolení stavby byl i odborný posudek stability svahů širšího okolí dálnice, včetně oponentního vyjádření České geologické služby ke stabilitní situaci,“ uvedl mluvčí. Území sesuvu poblíž Litochovic na Litoměřicku i okolí Prackovické estakády se bude podle Neřolda nadále monitorovat tak, aby byla zajištěna bezpečnost dálnice.

Povolením předčasného užívání se pouštějí auta na stavbu, která ještě není zcela dokončena, ale už je možné po ní bezpečné jezdit. V tomto režimu se zahajuje provoz na většině dálničních staveb. Na D8 se budou ještě dokončovat mosty přes dálnici nebo vegetační úpravy podél dálnice.

Na trasách mezi dvěma dříve dokončenými úseky D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi se dosud zejména ve špičkách tvořily kolony. „Stav, kdy tranzitní doprava včetně kamionů jezdí přes obce, poškozuje jak obyvatele, tak životní prostředí. Doufám, že si po zprovoznění dálnice konečně oddechnou,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Policie si od zprovoznění dálnice slibuje snížení počtu nehod.

Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Část, jejíž užívání bylo dnes povoleno, se budovala od května 2012. Stavbu protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu dálnice přes České středohoří, a také sesuv půdy z června 2013 u Litochovic nad Labem.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, během stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.

,

15. prosince 2016