financování dopravní infrastruktury

Kraje vyzvaly ministra Ťoka k rezignaci. Kvůli jeho výrokům

financování dopravní infrastruktury
Kraje vyzvaly ministra Ťoka k rezignaci. Kvůli jeho výrokům

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Asociace krajů ČR ve čtvrtek vyzvala ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) kvůli jeho výrokům k rezignaci. Ťok v rozhovoru pro čtvrteční Lidové noviny (LN) uvedl, že příspěvek ministerstva dopravy krajům na opravy silnic druhých a třetích tříd v roce 2017 bude nulový. V posledních dvou letech rozdělilo ministerstvo na opravy krajských silnic mimořádně přes sedm miliard korun. Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold ČTK řekl, že to byl právě ministr Ťok, kdo opravy silnic nejvíce podpořil. „Více předvolební rétoriku komentovat nebudeme,“ uvedl k výzvě Asociace krajů Neřold.

Kraje usilují o každoroční příspěvek. Letos jim ministerstvo dopravy rozdělilo na opravy uvedených silnic tři miliardy korun, šlo o peníze, které se podařilo ušetřit z loňského rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Peníze pro opravy krajských silnic poslalo ministerstvo poprvé loni, kdy na této dotaci rozdělilo mezi kraje 4,4 miliardy korun.

Podle Ťoka jsou požadavky hejtmanů nefér, protože vláda krajům ukázala, že je ochotná jim nadstandardně pomoct, a kraje z toho podle něj dělají standardní záležitost. „My tu nejsme od toho, abychom krajům dávali další dotace na dvojky a trojky. Mají jiný způsob financování. Byla to mimořádná dotace a nebyla, ani neměla být nároková,“ řekl LN ministr. Neřold ČTK řekl, že šlo o mimořádný příspěvek státu na komunikace, které jsou v majetku krajů a ty se o ně mají starat.

Ministr dopravy Dan Ťok použil všechny možné prostředky, aby smlouvu s Kapschem uzavřel - FOTO: Jan Zatorsky

Podle předsedy Asociace krajů Michala Haška (ČSSD) to však není jediný ministrův „faul“. „Díky zpackanému tendru na mýto přišel stát o další možné výnosy a zejména kraje jsou dále postiženy záplavou kamionů objíždějících a ničících silnice nižších tříd mimo zpoplatněné dálnice,“ uvedl Hašek. Podle něj vázne i možnost čerpání fondů EU kraji na nákup vlaků pro zajištění regionální železniční dopravy. Za „absolutní výsměch občanům“ pak po „Ťokově skandálním odmítnutí pomoci krajům“ s opravami silnic považuje asociace billboardy hnutí ANO s přísliby nových silnic.

S požadavkem asociace na rezignaci ministra souhlasí i hejtman Středočeského kraje Miloš Petera (ČSSD). „Takhle má zřejmě vypadat to řízení krajů jako firmy. Nevím, jestli má pan ministr vůbec ponětí, kolik kilometrů silnic druhých a třetích tříd kraj spravuje, kolik aut po nich jezdí a kolik peněz je třeba na jejich opravy,“ uvedl hejtman.

Stát prostřednictvím SFDI platí opravy a údržbu dálnic a silnic první třídy. O silnice nižších tříd se pak starají kraje a obce. V letošním roce dopravní fond hospodaří s částkou 65,7 miliardy korun, což proti loňskému roku představuje snížení o 28,7 miliardy korun.

,

22. září 2016