Zákaz kamionů v Praze

Zákaz vjezdu pro kamiony může být ranou pro pražské obchodníky

Zákaz kamionů v Praze
Zákaz vjezdu pro kamiony může být ranou pro pražské obchodníky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pražští radní tvrdě vykročili proti kamionům. Zákaz sjezdu z Pražského okruhu do hlavního města a vjezdu na Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou ulici však sekundárně ovlivní mnoho dalších subjektů – mezi nimi i obchodníky. Na kraji Prahy je totiž mnoho velkoobchodů a skladů, které jsou na zásobování kamiony závislé. Zavedení zákazu v praxi však ještě není jisté, ministr dopravy Dan Ťok (ANO) věří, že opatření neprojde.

Proti tvrdému zákazu se postavilo jak sdružení autodopravců Česmad, tak i ministerstvo dopravy. Mluvčí Česmadu Martin Felix mimo jiné upozornil na to, že na „zásobování kamiony je závislá celá řada provozů a obchodů na východě metropole“. Obchodníci, které redakce Echo24 oslovila, jsou zatím opatrní, ale naznačují, že to bude mít dopad na jejich zásobování.

„Vzhledem k umístění některých obchodů Tesco Stores v rámci města Prahy, by mohlo mít navrhované omezení negativní dopad do stávajícího způsobu zásobování obchodů. Detailní rozbor budeme provádět až na základě konkrétních informací a termínů,“ řekl pro Echo24 mluvčí obchodního řetězce Tesco Václav Koukolíček.

Podobně mluví i tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl, podle které je třeba vyčkat na stanovení konkrétních tras. „Do zásobování našich pražských prodejen zákaz vjezdu kamionů do města pochopitelně pravděpodobně zasáhne. Vzhledem k tomu, že však zatím není přesně stanoveno, kterých tras se zákaz bude týkat, nechceme předjímat opatření, která budeme muset udělat,“ uvedla pro Echo24.

Pro většinu oslovených obchodníků, včetně obchodů Makro či švédského nábytkáře IKEA, zajišťují dopravu jiné firmy, které si dopravu vyhodnocují samy. „Společnost IKEA Česká republika jim (spřízněnému dopravci se sídlem v Polsku) poskytuje informace o aktuálních dopravních opatřeních či regulaci dopravy, na jejichž základě pak koordinují dopravu či upravují trasy kamionů. Podobně budeme reagovat i v případě oficiálního schválení zákazu vjezdu kamionů z Pražského okruhu do města,“ sdělil serveru Echo24 Ivan Jančo, manažer logistiky IKEA pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko. Nechtěl tak specifikovat, jak se zákaz dotkne zásobování obchodních domů.

Kamiony v Praze - FOTO: Hlavní město Praha

Radost na Praze 4, starosti ve Středočeském kraji

Magistrát, a především radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), má nyní za úkol se dohodnout se všemi stranami na konkrétní podobě zákazu. „Schválit si ho můžeme, ale protože je to velký zásah na celé území, jeho zavedení musí schválit policie a ministerstvo dopravy,“ řekla Hospodářským novinám náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská. Právě ministr dopravy Dan Ťok je však silně proti a není tak jasné, zda zákaz bude uveden do praxe.

Radní na Praze 4 zákaz nicméně vítají, na kamiony si dlouhodobě stěžovali především obyvatelé Spořilova. „Zákaz vjezdu kamionů na Spořilovskou podporuji,“ uvedl pro Echo24 starosta Petr Štěpánek (Trojkoalice/Zelení). „Situace na Spořilově je neudržitelná a ani stát už nesmí před utrpením Spořilováků zavírat oči. Budu proto požadovat, aby stát přispěl na zakrytí Spořilovské kvůli ochraně zdraví místních obyvatel,“ dodal.

Česmad i ministerstvo dopravy však upozorňují, že dojde k vytlačení nákladní dopravy na středočeské komunikace. „Nevím, jestli si hlavní město uvědomuje, že naše silnice na to nejsou kapacitně připravené, že naše mosty, po kterých by se jezdilo, neunesou tu tíhu nákladní dopravy a mohlo by se stát neštěstí,“ upozornila hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). Podle Ťoka se Praha chová sobecky.

Server Lidovky.cz navíc ve čtvrtek přinesl zprávu, že krok Prahy je jen razantním politickým gestem, pomocí něhož chce zatlačit na ministerstvo dopravy, aby jí poskytlo prostředky na financování pražské infrastruktury. „Chceme vytvořit tlak na ministerstvo dopravy kvůli urychlení dostavby Pražského okruhu. Zároveň usilujeme o získání více peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury pro stavby v Praze,“ připustila pro Lidovky.cz primátorka hlavního města Adriana Krnáčová (ANO). Dan Ťok ze stejného Babišova hnutí v reakci na její překvapivé vyjádření jen dodal: „Budu se snažit jednat s vedením Prahy, konkrétně s paní primátorkou.“

22. července 2017