POZICE KSČM

„Poprvé v historii relativně zdařilý marketing.“ Dostávají se komunisté v průzkumech zpět do sedla?

POZICE KSČM
„Poprvé v historii relativně zdařilý marketing.“ Dostávají se komunisté v průzkumech zpět do sedla?

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Jestli něco aktuálně hýbe emocemi na sociálních sítích, je to komunistická strana. Mnozí lidé se tam totiž pobuřují nad tím, že podle preferencí sotva párprocentní KSČM dostává v médiích tolik prostoru, Proti tomu jdou ale nejnovější průzkumy před evropskými volbami, kde se komunistům s jejich spojenci daří získávat podporu 6 až 7 procent. Podle odborníků ale nemusí jít nutně o sílící popularitu komunistického programu.

V nedávném volebním modelu agentury Ipsos pro server Euronews vyšlo, že by KSČM mezi českými voliči získala 6,1 procenta hlasů. Pokud by se bral v úvahu i nový průzkum agentury Data Collect pro Hospodářské noviny, získala by tam koalice Stačilo! vedené právě komunisty a jejich předsedkyní Kateřinou Konečnou dokonce 7,1 procenta.

Součástí koalice je i Česká strana národně sociální (ČSNS) nebo Spojení demokraté – Sdružení nezávislých (SD-SN). Kandiduje za ni také například právník a bývalý pirátský aspirant na post ministra zdravotnictví Ondřej Dostál.

Určité šance se komunistům dávali už před časem. Podle politologa Pavla Šaradína z Univerzity Palackého v Olomouci favoritem voleb zůstává hnutí ANO. Nicméně bude důležité, nakolik dokáže přenést nespokojenost s vládou na úroveň evropských voleb. K tomu bude potřeba obrovská mobilizace, fyzické nasazení Andreje Babiše a věrohodnost lídrů kandidátky. Existuje proto několik možných překvapení, míní.

SPD a Trikolora, které kandidují společně, mohou právě na kampaň Andreje Babiše narážet a budou se s ním přetahovat o voliče. „Nicméně kvůli nechuti vlastních voličů k čemukoliv evropskému neočekávám nějak silný mandát. Svým způsobem by mohla být černým koněm KSČM, která hodlá utratit až 40 milionů korun za kampaň, spojit se malými levicovými stranami… nicméně být černým koněm v tomto případě znamená obhájit jeden mandát,“ míní Šaradín.

Sítě jsou proti

Proti tomu jde ale nálada internetu. „Může mi někdo vysvětlit, proč Kateřinu Konečnou pořád zvou do televizí? Proč má být třeba teď na Nově partnerem pro ministra Dvořáka člověk z dvouprocentní strany? Kdyby jednou… ale ona je tam pořád!“ tázal se například spisovatel Ondřej Neff.

Soudruzi se nám graficky rozvášnili. 😂 pic.twitter.com/4GV9iagnyc

— Poslední skaut™ (@Posledniskaut) March 25, 2024

Povedený marketing

Politolog Roman Chytilek z brněnské Masaarykovy univerzity se domnívá, že závěry o oživení komunistické strany a ideologie jsou předčasné, jelikož kampaň do eurovoleb teprve začíná. Za jejich viditelností v průzkumech je v tento moment nejspíše jméno celé kandidátky, které může být pro radikální protestní voliče něco jako magnet a tato viditelnost pak straně pomáhá – je to něco jako sebeposilující se proces,“ vysvětluje.

Kandidátka „Stačilo“ ale čelí výzvám, jako je nízká volební účast a konkurence ze strany podobně ideologicky orientovaných stran. Konečná se navíc v Bruselu nechová radikálně opozičně, takže strana se bude muset v kampani odlišit. Podpora KSČM tak dle Chytilka spíše odráží marketingový úspěch než skutečný růst popularity ideologie.

„Takže nejspíš poprvé jsme v ČR svědky situace, kdy podpora komunistů nereflektuje primárně názor voličů na jejich ideologii, ale jejich (relativně zdařilý) marketing,“ uzavírá.

Jeho kolega Otto Eibl také varuje před přeceňováním významu voleb do Evropského parlamentu. Část voličů jim nevěnuje pozornost a v minulosti už přinesly překvapivé výsledky. Eibl zdůrazňuje, že aktivita Kateřiny Konečné a případný úspěch KSČM v eurovolbách nemusí automaticky znamenat návrat strany do Poslanecké sněmovny.

„Kateřina Konečná je v poslední době aktivnější, tak hádám, že je i více viditelná pro cílovou skupinu. Možný výsledek ve volbách do EP nebude automaticky znamenat návrat KSČM do Poslanecké sněmovny. Opravdu bych úspěch, či neúspěch připisoval nižší volební účasti a schopnosti některých stran mobilizovat voliče – laťka je relativně nízko,“ tvrdí.

Průzkumy

Mezi důležitá témata v letošních volbách do Evropského parlamentu (EP) budou patřit migrace, bezpečnost a zelená politika. Vyplývá to z výsledků průzkumu agentury Ipsos. Voleb se podle průzkumu určitě plánuje zúčastnit více než třetina dotazovaných, rozhodně nechce jít volit asi desetina respondentů. Volby do EP se uskuteční v červnu.

„Hodně se bude řešit to, do jaké míry má být Evropa zelená, a to třeba na úkor kvality života střední třídy,“ vysvětlil zástupce agentury Michal Kormaňák. V případě výběru z konkrétních témat pak za důležité respondenti označovali nejčastěji problematiku bezpečnosti Česka a EU, konec dvojí kvality potravin a energetickou soběstačnost ČR. Při volbě se budou lidé nejčastěji rozhodovat podle osobností na konkrétní kandidátce nebo podle programu politické strany či koalice.

Jinak vítězné hnutí ANO bere ve zmíněných průzkumech asi 26 nebo 27 procent hlasů, druhá koalice Spolu přibližně 21. Pak už se ale odhady liší. V jednom modelu vede SPD s Trikolórou před STAN a Piráty, v druhém nikoli.

 

Jan Hrdlička

27. března 2024