BLOKÁDA UKRAJINSKÝCH HRANIC

Tisíce kamionů blokují ukrajinské hranice. Po Polácích se k blokádě přidali i Slováci

BLOKÁDA UKRAJINSKÝCH HRANIC
Tisíce kamionů blokují ukrajinské hranice. Po Polácích se k blokádě přidali i Slováci

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ukrajinské hranice už měsíc blokují polské kamiony. Dopravcům se nelíbí, že ukrajinské kamiony mají vzhledem k válce výjimku z většiny povolení. Díky tomu jsou levnější a dobývají polský trh. Některé ukrajinské kamiony kvůli blokádě stojí na hranicích už třetí týden. Protestující pouští přes hranice pouze vojenskou a humanitární pomoc Ukrajině a zboží, které by se mohlo zkazit. Informuje například Unian či Politico.

Protesty organizuje polská Komise ochrany dopravců a dopravních zaměstnanců. Podle statistik uváděných protestujícími byl před válkou poměr ukrajinských kamionů na polském trhu přibližně 40 % nyní dosahuje 90 %. Výjimku z povolení v Evropské unii získali ukrajinští dopravci v reakci na válku na Ukrajině. EU například naprosto zrušila licenční systém pro ukrajinské dopravce. Výjimky měly pomoci především z urychleným exportem polského obilí poté, co byla znemožněna jeho cesta po moři. Výjimka má platit minimálně do poloviny příštího roku. Polští řidiči kamionů však žádají její okamžité zrušení a návrat pravidel, která platila před válkou.

Blokády už nyní probíhají na všech polsko-ukrajinských přechodech. Podle ukrajinské celní správy kvůli tomu export z Ukrajiny v listopadu oproti předchozímu měsíci klesl o 40 % na 282 000 tun zboží, které přešlo přes ukrajinsko-polské hranice. Cestování přes Rumunsko či Slovensko je pro dopravce mířící na západ Evropy podstatně dražší. Navíc se od pátku 1. prosince k požadavkům polských kolegů připojili i slovenští dopravci, když blokádu hranic u Užhorodu zahájila Unie autodpravců Slovenska. Největší sdružení autodopravců na Slovensku Česmad Slovakia se k protestu nepřipojilo.

Protestující pouští přes hranice 3-4 kamiony za hodinu. Předjet kolonu mohou také kamiony s humanitární pomocí, vojenskou pomocí a se zbožím, které není trvanlivé. Řidiči při příjezdu k hranicím musí organizátorům protestů ukázat, co převáží a dostanou pořadové číslo. Někteří řidiči si však stěžují, že mezi organizátory protestů bují korupce a údajně pouští přednostně kamiony, které si připlatí přibližně 600 euro. Zatímco polští a slovenští představitelé mluví o právu řidičů na stávku, z Ukrajiny se ozývá kritika. Podle ukrajinských představitelů protestující zastavují i kamiony například s ropou, kterou Ukrajina akutně potřebuje či kamiony s humanitární pomocí.

Ostré kritiky se dočkali protestující od eurokomisařky pro dopravu Adiny Valeanové. Ta situaci na polsko-ukrajinském pomezí označila za „nepřijatelnou“. Ukrajina ani Evropská unie se podle ní nesmějí stát „rukojmími“ polských řidičů kamionů.

Polská pohraniční stráž uvedla, že v průměru, kamiony na hranicích čekají 91 hodin. Na některých místech však jsou kolony mnohem delší a řidiči musí čekat v kolonách několik dní. Úřady už oznámily úmrtí dvou ukrajinských řidičů během čekání v koloně.

Slovenské ministerstvo dopravy po jednání s autodopravci uvedlo, že respektuje jejich právo stávkovat. „Dohodli jsme se, že pokud přistoupí ke stávce, budou stávkovat takovým způsobem, aby příliš nenarušili život obyvatel východního Slovenska,“ sdělilo ministerstvo s tím, že požadavky UNAS bude ministr dopravy Jozef Ráž tlumočit příští týden v Bruselu.

Právě příští by mělo v Bruselu proběhnout zasedání ministrů dopravy. Protestující délku protestů neohraničili. Situaci podle protestujících komplikuje i současná politická situace v Polsku. „Neprobíhají žádná konstruktivní jednání. Nikdo s námi nechce mluvit uvedl Jacek Sokol, jeden z organizátorů. Ten tak komentoval neakceschopnost polské vlády v době kdy se očekává nástup nové polské vlády po volbách.

Ukrajinské ministerstvo infrastruktury uvedlo, že se s Polskem dohodlo na některých opatřeních zmírňujících současnou situaci na hranicích. Například otevření přechodu Uhryniv severně od Lvova pro volný průjezd prázdných kamionů či elektronická registrace na jiných stanovištích. Ale samotnou problematiku znovuzavedení licencí úřady neprojednávaly.

Proti protestu překvapivě ostře vystoupili v Německu, kde pohraničníci zastavují polské kamiony a podrobují je zevrubným prohlídkám.

max