STÁVKA V NĚMECKU

Začala stávka německých strojvedoucích. Ovlivní také železniční spojení v Česku

STÁVKA V NĚMECKU
Začala stávka německých strojvedoucích. Ovlivní také železniční spojení v Česku

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na německé železnici v úterý večer začala stávka strojvedoucích, která ochromí provoz nejen v Německu, ale zastaví i některé spoje s Českem. Práci prozatím zastavili nákladní strojvedoucí společnosti Deutsche Bahn (DB), ve středu nad ránem se k nim přidají jejich kolegové z osobní dopravy. Stávka za vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky skončí v pondělí večer.

Pro odbory strojvedoucích GDL je to nejdelší stávka, kterou dosud uspořádaly, uvádí německá média. Němečtí ekonomové upozorňují, že protest bude mít vážné hospodářské následky. Michael Grömlin z Institutu německého hospodářství (IW) vyčíslil, že jeden den stávky na železnici stojí 100 milionů eur (2,5 miliardy Kč) na ekonomickém výkonu. Dráhy už v pondělí uvedly, že protest přinese značná omezení pro průmysl a hospodářství.

To, že je situace vážná, si uvědomuje i spolkový kancléř Olaf Scholz. Ten vyzval strojvedoucí, aby své právo na stávku využívali umírněně. "To je můj apel," řekl. Stávka rovněž tvrdě dolehne na miliony cestujících. GDL od loňského listopadu stávkovala třikrát, dráhy DB pokaždé dokázaly vypravit zhruba pětinu dálkových vlaků. V regionální dopravě byla situace podobná. Stejně tomu bude i nyní.

Pro české cestující protest znamená, že nebudou jezdit přímé vlaky mezi Prahou a Berlínem a také mezi Chebem a Marktredwitz. Stát budou i noční vlaky přes Německo. Narušeno bude i spojení Prahy s Mnichovem, kdy mezi Domažlicemi a Řeznem budou jezdit autobusy.

Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73.400 Kč) kvůli inflaci. DB nabízejí zkrácení pracovní doby na 37 hodin týdně, větší snížení hodinového závazku již podmiňují snížením mzdy. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 000 až 56 000 eur.

,